Auta ITES s motory FARO

 

Auta ITES s motory FARO


Historie české autodráhy.

Autíčka Ites s motory FARO, produkce FAROfactory, s.r.o. 

Nálezový stav podvozku Ites a tentýž podvozek osazený motorem FARO.


Každoročně je vánoční čas spojen také s prázdninami. V mnoha (myšleno v mnoha tísících) rodinách bude postavena autodráha a nemalý počet těchto autodráh je "nalezen a znovuobjeven" po rocích odpočinku ve skříni, na půdě nebo ve sklepě či v garáži. Tatínkové zavzpomínají na klukovské závodění - a dědečkové také, protože se od roku 1968 vystřídalo na české autodráze několik generací malých i velkých závodníků. Právě dlouhý život této technické hračky klade na prodejce neobvyklé požadavky: zákazníci požadují servis a náhradní díly na mnoho desítek roků starý výrobek. A pokud máte pochybnosti: aut Ites bylo vyrobeno několik milionů kusů a desetitisíce jich v současnosti čeká na reinkarnaci.

 

Původní provedení české autodráhy považují pamětníci za "klasiku".

 

Plochý 9V motorek Ites měl rozměry 42 x 24 x 18 mm.

 

O pneumatikách pro auta ITES jsme se zmínili v minulém příspěvku, nyní se podívejme na motory.

Původní auta ITES byla opatřena "plochým 9V motorem". Výroba těchto motorů byla v závodě Gonio ukončena počátkem 90. let min. stol., ale značná skladová zásoba  dlouho  umožňovala náhradu "kus za kus". Plechové podvozky autodráhových aut byly upraveny pro montáž menších, tehdy "zlatých", motorků Igarashi (typ 130), na jejich spodní plášť výrobce lepil obdélníkové feritové magnety. V tomto provedení se pak auta dočkala ukončení výroby v roce 1999. Zákazníci, kteří mají takto upravené podvozky (Gonio), nemají s náhradou motorů problém, soudobé typy FARO (Motraxx typ 130) lze za zlaté Igarashi jednoduše vyměnit. Ovšem ti, kteří mají nejstarší provedení aut ITES (pro ploché 9V motory), mnohdy neví, jak postupovat a jaké jsou vlastně možnosti. Buď je možné upravit podvozek (přidáním držáku) nebo lze přidat distanční podložky na motor. Této možnosti se budeme věnovat, protože není náročná ani nákladná a lze ji opakovat a použít pro ostatní auta Ites (tedy pro typy se širokým plechovým podvozkem s volbou rozvoru a pro úzký podvozek pro formulová auta - a také pro auto nákladní). V zásadě jde o takové umístění nového motoru, které zaručí souosost a kolmost hřídele motoru se zadní osou auta. Musíme tedy soustředně upevnit motor u převodu a musíme jej fixovat v přední části. Na fotografiích je znázorněn princip fixace motoru FARO NORMAL  v plechovém podvozku Ites pomocí plastových distančních podložek.

 

Motory FARO NORMAL instalované v obou verzích podvozků Ites.

 

Obsah balení kat.č. 658 - Sada FARO - Ites.

 

Především si řekneme, jaké nářadí budeme potřebovat. Stačí plochý šroubovák, el. pájka, menší kladívko, vysouvací (odlamovací) nůž, jistě se bude hodit i drátěný kartáček. Šroubovák ani nůž nepoužíváme "proti sobě", ale zásadně směrem "od sebe", předejdeme tak zraněním. Malé děti do 10 let výměnu sice zvládnou, ale začištění výlisků a především úprava plechového podvozku - to je práce pro starší kluky nebo pro dospělé. Původní motor vyjmeme a zkontrolujeme ozubení talířového kola, pokud je poškozeno, musí být tal. kolo vyměněno. Odpájíme kabely k vodítku, jistě bude vhodné současně vyměnit stírací kartáčky, možná i kabely. Tyto drobné díly jsou přiloženy v balení kat.č. 658 společně s výlisky distančních podložek. Výlisky jsou z houževnatého polyamidu a je nutné je zbavit otřepů a oddělit od vtoků. Jejich umístění vyzkoušíme "nasucho", před montáží motoru.

 

Správná poloha motoru FARO vůči podvozku Ites.

 

Na motor NORMAL (prodávaný jako samostatná položka, kat.č. 606 nasadíme zadní kroužek o průměru 7mm s dírou 6mm a na přední část krytu motoru nasadíme distanční podložku, která je tvarovaná podle motoru a podvozku. Motor usadíme do zadního otvoru a distanční podložku zajistíme podobně jako původní motor Ites: přihnutím plechových výstupků. Pokud jsou ale tyto výstupky ulomené, musíme plechový držák a distanční podložku navrtat a podložku k plechu přišroubujeme. Opravu auta dokončíme připájením kabelů (musí být překřížené),  namazáním převodu vazelínou a seřízením stíracích kartáčků. Ti, kteří postrádají původní přední zinkové ložisko pro vodítko, jistě využijí výlisek z polyamidu, ten je ale nutné přilepit vteřinovým lepidlem (je nutné vysvětlit, že výlisky distančních podložek byly původně určeny k interním opravám u výrobce, rozhodně nejsou dokonalé,  po přizpůsobení však dokonale splňují účel: fixují motor ve správné poloze).

 

Detail polohy motoru FARO ve "formulovém" podvozku Ites.

 

Sadu FARO - Ites kat.č. 658 je možné použít pro upevnění jakéhokoliv motoru typu 130 do původních plechových podvozků (kromě motorů NORMAL tedy především SUPER,  ale i TIGER - potom je ovšem zapotřebí řešit i otázku napájení). Tento článek jistě potěší všechny pamětníky autodráh Ites - Europa Cup. Je jich neuvěřitelný počet, stále znovu nás zákazníci seznamují se standardním příběhem: "našel jsem krabici  a uvnitř je stará autodráha". Šedé panely dráhy mají mnohdy ulomený roh, tlačítkové ovladače mají "odslouženo" a autům se netočí motor. Těch aut je mnohdy víc než 2 nebo 4 ks, sortiment Ites, to byly 2 Porsche, Mirage, McLaren, Ford, Shadow a 4 formule. K autům mají majitelé nostalgický vztah a vyhodit je? Ani náhodou! Doufáme proto, že toto balení udělá všem radost a tatínkové a dědečkové se svými syny nebo vnuky zasednou ke stolu a postupně auta opraví, seřídí a znovu nasadí na dráhu. FAROteam přeje všem servismanům plný úspěch. V příštím příspěvku poradíme, jak lze opravit poškozené karoserie Ites / Gonio.    

 

Shadow byl mnohými považován za "ošklivé auto". Je to ale pravda?