Přes dva roky ležely v krabicích díly na Roadstera z MTX.
Model jsme poprvé představili na výstavě věnované nedožitým sedmdesátinám závodníka a designéra Václava Krále (muzeum v Roztokách u Prahy v r. 2006).
Na rozdíl od již vousatého free-style pikapu je roadster zpracován pečlivěji a hotový model poměrně přesně evokuje původní záměr Metalexu: nabídnout atraktivní, dvoumístný vůz pro volný čas s nesporným sportovním „šmrncem“. Pro vozy podobného vzhledu používá italština termín „barcheta“, který podle mne spíše postihuje proměnu favoritu - ale jak mne ujistila paní Králová, mluvil VK vždy o roadsteru a tak nechám barchetu barchetou :-).
Model je v měřítku 1:28 a patří do skupiny multimateriálových, vedle nezbytných kovových dílů jsou zde výlisky z ABS a odlitky z polyuretanu. Několik desítek stavebnic, které jsme dali na trh v roce 2008 bylo hned prodáno, bohužel jsme dosud nemohli nabídnout sestavené modely opatřené logem MTX. K této problematice se možná vrátím samostatným článkem, zatím tedy pouze stručně: zastáváme názor, že určité zásady a pravidla se musí dodržovat a i když je možné k mnohým záležitostem v motorsportu přistupovat „tak nějak po sousedsku“ a stylem „my se nějak domluvíme“, snažili jsme se v otázkách duševních práv (a patentů a licencí) postupovat slušně a předcházet sporům nebo negativním reakcích dotčených (a oprávněných) vlastníků.
Pan Jiří Král velmi ochotně poskytl souhlas k výrobě modelů (to se týká i Bohemie MX1-11 nebo Tatry V8 Supersport ) jiná věc je ale oprávněné použití loga MTX (bez toho nemá smysl modely vůbec prezentovat). Bohužel vše nešlo úplně jednoduše a rychle a i proto bylo nutné kompletaci modelů odložit. V současnosti je souhlas s použitím loga projednán a byla proto zahájena montáž 100 ks série. Velká část je sice již „rozebrána“ na základě objednávek, ale nebude již takový problém s výrobou dále pokračovat. Vedle avizovaných červených a modrých roadsterů bude i žlutá a bílá karoserie a následovat budou stříbrné a černé verze, ty však již možná s pevnou střechou (hard-top).
Kromě sériového provedení je možné kompletovat (za patřičný příplatek) i verzi s přístrojovou deskou z Felicie kde jsou místo opřilbovaných sportsmanů prostovlasí maníci.
Kladem odkladu uvedení na trh je např. to, že všechny modely budou expedovány s novým šestilamelovými disky a především s dokonalým polepem termotransferovými samolepkami. Na rozdíl od již nevyráběných sériových Favoritů budou rodstery lakovány vč. zavírací čiré vrstvy. Vzhledem k ceně modelu jsme se rozhodli dodávat roadstery výhradně v akrylových vitrinách.
Skutečný MTX Roadster byl poprvé představen v r. 1990 (též premiéra v Birminghamu) a následná produkce dala 200 ks (konec výroby v r. 1996). Mnoho vozů bylo individuálně upraveno a jsou dnes ozdobou setkání majitelů automobilů se škodováckými motory. Protože roadster měl schválení k provozu pro celou Evropu, putovalo mnoho aut za hranice (i ve špičkovém, celokoženém provedení interiéru nebo s motorem s vyšším výkonem. Zajímavé informace a mnoho fotek naleznete na webu www.mtx-roadster.cz.
Na internetu lze tedy nalézt odkazy k Roadsteru, bohužel informace o MTX (správné a úplné) zde podle mne dosud chybí (vyjímkou jsou velmi pečlivě podávané příspěvky pana Foltýna na www.foltyn.cz, je zde popis několika vozů z produkce Metalexu). Ani oficiální stránky MTX nepřinášejí nic „ke studiu“ – a je to velká škoda. MTX má jak bohatou a vyjímečnou historii výrobce závodních a soutěžních speciálů, tak i nepříliš viditelnou roli inovátora a úpravce. Jak přestavby sériových aut tak vyráběné příslušenství přesahuje rámec malosériové výroby a myslím, že nepřeháním když napíši, že šíří záběru patří Metalex k nejplodnějším výrobcům u nás (jednomístné i dvoumístné okruhové speciály, soutěžní vozy, závodní i soutěžní motocykly, buggy, přívěsy, přestavby pro sanity, servis i odtah, jakož i úpravy vozů pro invalidy). Přestavby na kabriolety – roadstery byly poměrně složitým zásahem do konstrukce původních vozů - a jak je vidět po mnoha letech, dílo se zdařilo.
Nejsem příznivcem opisování toho, co již někdo pracně vyhledal v archivech a pak publikoval nebo umístil na internet. Ovšem poskytnout nějaká vodítka např. pro "samostudium" literatury je dost těžké. Jednomístné formule popsal výborně pan Michal Velebný (Československé formule, Grada 2007), konstrukce MTX spojené se soutěžními Ladami jsou popsány na zmíněném webu p. Foltýna a pokud nemáte archiv např. časopisu Automobil nebo SM (od 1969 dosud), máte smůlu. To do jisté míry napravila oficiální firemní publikace MTX. Sestavil a ilustroval ing. Marcel Gause, použito je i několik průhledových kreseb V. Krále), bohužel knížka není běžně k sehnání (vyšla v r. 1999, vlastní náklad MTX). Vedle množství plánků a technických – fundovaných – informací však publikace přináší poměrně málo fotografií a to je rozhodně škoda.
Na závěr několik několik rad k provozování modelu MTX Roadster. Díky vyšší hmotnosti má auto větší setrvačnost a odlitkové díly zvýšily těžiště. Na druhé straně je zlepšen přítlak vodítka k dráze a díky sériově montovanému magnetu je chování modelu předvídatelné. Přesto je nutné dbát zvýšené opatrnosti a neposílat auto často v kotrmelcích mimo dráhu. Zadní spoiler je PUR odlitek, při neopatrné manipulaci (tlak, náraz) může prasknout. Přední sklo je vlepeno a pojištěno samolepkou, přesto doporučuji vynechat bariérové testy. Naproti tomu ochranné oblouky jsou výlisky ABS a dobře chrání hlavy posádky.
V každém případě není model FARO MTX Roadster 1:28 určen malým dětem, co to ale je „malé dítě“, to je otázka. Sedmiletý rozumbrada je někdy lepší „řidič“ než „náctiletý“ poděs, takže stanovovat věkovou hranici je složité. Oficiálně je model pro dospělé sběratele. Snímky Roadsteru Hard Top jsou fotky prvého prototypu, o sériové výrobě rozhodne poptávka.
Roman Kysela
P. S. Zatímco předchozí obrázky zachycovaly červený a modrý prototyp, na následujících fotografiích jsou již (malo)sériová auta k prodeji.