Po delší pauze jsem se „dokopal“ k napsání příspěvku na náš blog. Vše se zkomplikovalo po veletrhu v Praze, kdy byla zahájena jednání o licencích se ŠkodaAuto a.s. K tomuto kroku nás vedlo rozhodnutí, že ukončíme výrobu Favoritů a že do budoucna nemůžeme vystačit s nabídkou volných, nelicencovaných aut. Současně jsme jednali také s teamem Křenek Motorsport, s firmou MTX a Kaipan. Nadále se tedy budeme věnovat československým závodním vozům, ovšem produkce bude rozdělena na dvě produktové řady. Opravdu malosériová výroba bude spojena s resinovými karoseriemi (a s limitovanými sériemi od 50ti ks), sériová výroba pak bude využívat lisované karoserie z ABS. Jak se potvrdilo v roce 2008, jsou naši nejdůležitější partneři mimo trh „hračky a modely“ a proto i v budoucnu nemůžeme vyrábět jenom to, co bychom rádi, ale hlavně to, co prodáme.
V říjnu 2008 jsme proto začali připravovat model Fabie Super S 2000. K šampionátu IRC a k vozům kategorie SUPER 2000 se vrátím v samostatném článku. Velmi důležité rozhodnutí Škoda Auto a.s. investovat skoro dva roky vývoje do tohoto typu prokázalo své opodstatnění a v prvém letošním podniku, na Rallye Monte Carlo se obě posádky s Fabiemi představily ve výborné kondici. Situace v šampionátu IRC a především v MS FIA WRC je zcela jiná, než když Škoda vstupovala na světovou scénu s Octavií nebo Fabií WRC. Naším záměrem je zmapovat vývoj typu, jeho prvé testy, starty a budoucí úspěchy.
FARO přistupuje ke konstrukci modelů „po svém“, jinak než ostatní výrobci. Tento přístup není chápán (některými „znalci“) jako hledání možných jiných cest, ale jako zbytečné popírání osvědčené metody: dát motor doprostřed plastové destičky, in line, jako všichni. Enzo Ferrari kdysi přednesl krásný výrok:„ Zákazník nemusí mít vždy pravdu“ – a já s ním souhlasím. Jsem ochoten vysvětlit, jsem ochoten diskutovat, ale to je vše. Modely FARO budou trošku jiné a vzhledem k bohaté nabídce na trhu si „naši nespokojenci“ jistě najdou vhodnou náhradu :-). Další informace k podvozkům FARO budou opět v samostatném článku.
K účasti na Toy Fair 2009 v Norimberku jsme se rozhodli jakmile bylo jasné, že se podaří úspěšně uzavřít licenční smlouvy (licencovaný produkt je jeden ze základních předpokladů možnosti vystavovat). Náš stánek byl v sekci nových vystavovatelů a opět je to nezbytný krok před zařazením do některé z hal s modelářskou tematikou. Kromě získání zástupců a dovozců FARO do zemí EU a do USA byla naše účast důležitá především jako „sběr“ informací a názorů. Opravdovou výhodou Norimberku je účast odborníků, novinářů, majitelů firem a obchodníků. Každý má značné zkušenosti a především ví, o čem mluví. Součástí veletrhu jsou rovněž vzájemné návštěvy vystavovatelů a kromě konstruktivních jednání s Gateway Europe (AA) nebo Spirit či Motraxx jsme měli možnost konzultací a detailní prohlídku např. u Ninca nebo Carrery. Reprezentantem FARO pro Německo a státy EU se stala firma ZS Consult, která má dvacetileté zkušenosti s těmito trhy a má navázány důležité osobní vztahy. Díky ní jsme mohli konzultovat naše plány např. s panem Alanem Smithem, USA http://www.slotcarillustrated.com/v-web/gallery/v/hobby_shows/Nurnberg2009/Faro/ jehož web patří v branži SRC k nejnavštěvovanějším (tam také více fotek z veletrhu).
Do Norimberku jsem jezdil na kratší prohlídky od roku 1994, ovšem až týdenní pobyt na místě umožní vychutnat si „ordnung“ a opravdu příkladnou německou organizaci Toy Fair.
FARO vystavovalo v rámci New Exhibitors také v Inovation Center, komunikaci letos zajišťoval David Kysela, který má nyní na starosti 3D data, grafickou přípravu a termotransferový tisk.
Protože naprostá většina zpráv z Norimberku především mapuje výrobky, nabízím pohled na dění na Messe trochu jinak, opomenul jsem lídry v oboru (Carrera, Scalextric, Ninco a SCX mají obrovské stánky) a zachytil jsem vystavovatele, kteří se specializují na SRC 1/32.
Fly považuji za nejsympatičtějšího výrobce SRC, jejich přístup k historii motorsportu a způsob zpracování modelů – tak je to správné, tak to má být :-).
Steve McQueen natáčí LeMans
Po návratu z Norimberku mi udělal velkou radost Patrik Sandell, který v P-WRC zvítězil v Norské Rallye (Red Bull team). Hezký článek o FARO vyšel v magazínu FORMULE, číslo leden/únor 2009. Připojena je soutěž o autodráhu s velmi těžkou otázkou.
V současnosti tedy připravujeme nový podvozek, dvě snad konečné verze jsou stále testovány a vzejdou z nich i výrobní podklady, výkresy a definitivní vzorky. Některé části budou použity i pro další podvozky (Křenek M 2000, Tatra Ecorra a také Š 130 RS). Práce na S 2000 sice znamenaly zastavení prací na modelech MTX , neznamená to ale, že jsou tyto modely odloženy úplně. Ovšem Škoda Fabia Super 2000 trošku zamíchala s našimi plány u Š130RS a místo okruhové verze jako prvé představíme pravděpodobně vozy z Rallye Monte Carlo 1977. Při focení modelů jistě přijdou na řadu nové figurky od MotorHead.
Na všech fotografiích jsou prototypy bez drobných detailů a rytí karoserie.
Roman Kysela
Autorská práva a práva k ochranným známkám , vzorům a modelům užita se svolením společnosti ŠKODA AUTO a.s. Všechna práva vyhrazena.