Na právě skončeném veletrhu hraček a modelů na pražském výstavišti proběhlo z iniciativy MODEL-FARO setkání dovozců a prodejců autodráh se zástupci časopisu RC Cars.
Potěšující je, že rubrika o autodráhách bude pokračovat, do budoucna se rýsuje také samostatný titul, možná spojený s částí pro sběratele. Má to svoji logiku, protože svět rádiem řízených modelů nemá příliš společného s autodráhami, naopak současné SRC jsou mnohdy velice pečlivě zpracovány a je to samostatná sběratelská aktivita. Náš stánek byl tradičně v sekci hraček a zástupy rodičů s dětmi převážně nakupovaly servisní díly na staré i nové české dráhy. Prodalo se i několik desítek aut, je ale patrné, že ekonomická situace mnoha rodin není růžové. Za všechny to řekl pán se starými ovladači Ites: „ony se přehřívají, ale tři stovky za nový nedám, to se radši ohřeju...“
Protože modeláři a sběratelé stihnou proběhnout všechny haly, mohli se i u nás seznámit se starými, novými i s připravovanými modely FARO. Vedle malosériových MTX Roadsterů v pěti barvách samozřejmě největší zájem vzbuzovala nonstop kroužící Škoda Fabia Super 2000 (RMC 09). Kromě prototypů Škoda 1100 Sport Le Mans a Škoda 1100 OHC jsme vystavili i modely, které jsou již ve fázi přípravy výroby (nelze říci přesné datumy zahájení prodeje, ale jedná se řádově o několik měsíců - veletrh v Norimberku je nepříliš vzdálená meta). Modely dále představíme jakoby na časové ose.
Tatra T 602 - Tatraplan Sport má in-line motor a resinovou karoserii kombinovanou s plastovými výlisky. Model má samostatný kryt motorového prosto ru a to umožňuje v budoucnu postavit všechny čtyři verze (dvě se čtyřválci, jednu s V8 z T603 a později i repliku Luďka Munzara). Jako prvý však bude dokončen model podle předlohy T602, se kterou Bruno Sojka absolvoval Velkou cenu Československa v r. 1949.
Model T 607-1 (prvá verze, SWB, rozvor skutečně o 3,3mm menší) jsme již představili jak prototyp, master byl mezitím upraven a probíhá výroba forem na drobné díly, které jsou odlišné od verze T 607-2. Letos uplyne 100 let od narození B. Sojky a proto oba modely připravujeme souběžně - prodejní podoba obalu je zatím "v řešení". Tatra bude mít v roce 2010 monstrózního zástupce: T 2-603 B5 se ani nevejde do vitriny.
Připravovaný spider MTX 2-01 doplní Spider Škoda, "Skokan". Model je zpracován podle exponátu v muzeu Škoda Auto a opravdu se povedl :-). Protože sdílí některé díly i s MTX nebo se Š130RS, byla příprava všech těchto typů vlastně souběžná (také s Formulí Škoda) a nemá smysl zde "omlouvat" dlouhou dobu přípravy. Čtyři modely se sběratelským ambicemi prostě nejde udělat za pár měsíců.
Proto mne nechávají naprosto lhostejným hloupé řeči některých znalců o našich termínech. V loňském roce jsme vystavovali stotřicítku v okruhové podobě. Protože současnou prioritou je Fabia S 2000, věnujeme se intenzivně rallye verzi eresy. Byla opraveny i chyby na karoserii a především je zcela modifikován podvozek (definitivně s komponenty systému FaroMyKit, o něm však více v dalším dílu povídání o Fabiii S2000). Tím pádem mohly začít i práce na Š130LR pro rok 2010. Jak jsem již uvedl, licence pro Š130RS souvisí s dokončením Fabie.
Škoda Fabia S 2000 byla každý den v 9:00 postavena na dráhu a deset hodin kroužila a kroužila. Použitý podvozek byl ve verzi high resistance, tedy s jednoduchým pohonem zadní nápravy a se zatmavenou karoserií. Ve vitrině pak byla vystavena karoserie vítězné Fabie z letošní Barum Rally (Kopecký - Starý). Tento model bude mít čiré zasklení, kompletní interier a AWD ozubeným řemenem (motor je přitom možné umístit dopředu nebo dozadu).
Těsně před veletrhem přišel nátisk nových obalů. Připomněli jsme tradici Europa Cup a nové obaly budou společně s Fabiemi určeny především firmě Shell (proto i anglické popisy). Také Národní formule budou letos expedovány v nových obalech a malé překvapení za snad rozumnou cenu nabídku doplní naši nabídku.
Pro prodejce (značka Toyota a Honda) jsme připravili omezenou sérii autodráh s modely Yaris a Jazz. V případě, že bude možné menší počet setů uvolnit i pro e-shop, bude tato skutečnost včas oznámena v Aktualitách. Maloobchodní cena není prozatím stanovena.
Roman Kysela