Vážení zákazníci a obchodní partneři.
Dovolte mi, abych vás informoval o „stavu české autodráhy“ – a když jsem již parafrázoval jeden známý termín, pomohu si dalším: „mám sen…“. Tento sen jsem ale měl dlouho a byl spíše mlhavý. Pro českou autodráhu jsem kdysi pracoval při průzkumu tuzemského trhu, znal jsem „lidi kolem“, znal jsem technologie, plány – a jako marketingový pracovník jsem vnímal a chápal kolize, které vznikaly, vznikají a budou vznikat vždy, když se někdo snaží uspět na malém českém trhu s tzv. „zbytným produktem“. Zbytný ovšem neznamená zbytečný. Proto jsem velice zpozorněl, když mne bývalý majitel FARO oslovil s nabídkou vstupu do společnosti FAROfactory,s.r.o.
Probíhají dlouhodobé zkoušky podvozků pro FGT Roadster s novým vodítkem (prozatím nerealizované karoserie prvého FGT (Nürburgring 64) a prvého vozu Shelby (Nassau 65, #91) slouží jako "balast").
Rozhodoval jsem se ale nakonec krátce. Přiznávám, že mám aktivní autodráhovou historii, přiznávám, že jsem poměrně úzce spojen s českým i zahraničním motorsportem – a jsem tedy manažerem, který se řídí hlavně ekonomikou a ziskem.
Vím, že jsem vstoupil do rizikového podnikání a mám své obavy. Ale – bez vizí a nadšení by se nikdy nic nepodařilo, mám za sebou zkušený a pracovitý kolektiv – a jsem optimista. V uplynulých týdnech jsem se tedy detailně seznámil s plány na rok 2015, s možnostmi „továrny“ a nakonec jsem se s panem Lesným dohodl na 100% převzetím všech aktivit, které lze pod obch. značkou FARO provozovat (pan Lesný /z důvodů pracovního vytížení v jiném oboru/ se nemohl nadále autodráhou a modely zabývat). Tyto informace k vám proto přicházejí se zpožděním, omlouvám se za to.
Výroba termotransferových polepů je základním předpokladem pro realizaci prototypů nebo malých sérií (Octavia I na pozadí je na snímku opravdu jen náhodou, současnost FARO stále patří Favoritům).
Nyní se podívejme na to, co je rozpracováno, před dokončením a tedy reálné, na to, co bylo odloženo na rok 2015 a myslím, že bude férové také upřesnit stav těch dříve oznámených modelů, které jsou nad současné finanční možnosti FAROfactory. Protože jak v diskuzním fóru na webu FARO, tak v dotazech zákazníků přímo na firemním e-mailu, jsou opakující se dotazy, odpovím především na tyto otázky a objasním mnohé domněnky.
1/ Funguje expedice FARO, mají zboží? Neberou mi telefon! Lze si vůbec objednat?
Tato skupina otázek se objevovala hlavně počátkem nového školního roku. Musím jednoznačně potvrdit, že jak e-shop FARO tak jeho expedice funguje naprosto bez problémů. Závazné objednávky jsou expedovány cca do dvou až tří pracovních dnů. V současnosti je ale praxe taková, že personál, který zajišťuje fakturaci a expedici je totožný s personálem, který zajišťuje výrobu, montáž a balení. Musíme jít cestou naprosté minimalizace nákladů a s tím jsou spojena mnohá úskalí. Stane se, že telefon bezmocně vyzvání na stole, kde jej zapomněl pracovník, který se musel přemístit k lisu…Ovšem i díky tomu je stále počet dostupných kat. čísel (= výrobků, zboží) kolem 100 a dalších 20 položek je ve výrobě, nebo se dokončuje a balí.
Dovolte mi ale v souvislosti s objednávkami upozornit na to, že prostě nelze expedovat zásilku, pokud objednávající zapomněl uvést ulici, nebo město. Je-li připojen e-mail nebo telefon, snažíme zjistit chybějící údaje, objednávka však okamžitě „spadne“ mezi odložené.
Polotovary deskových odporů pro ovladače jsou řezány vodním paprskem, následuje ale "analogická" fáze klasického vrtání montážních otvorů (u FAROfactory tedy vznikají ovladače "od nuly").
2/ Jaké budou novinky koncem roku 2015? Co je nového? Budou nová auta?
Když jsem se stal jednatelem společnosti, zavedl jsem jednoduché pravidlo. Vzhledem k předchozí historii a mnoha slibům nebude FARO zveřejňovat střednědobé a dlouhodobé plány. I u plánů krátkodobých je riziko prodlení, chyby v konstrukci nebo v kalkulaci nebo může dojít k potížím na straně externího dodavatele nebo zhotovitele. To vše si FARO „prožilo“ a jakékoliv zklamání na straně zákazníků je pro takto malou firmu likvidační.
FARO bude nadále sice např. ukazovat fotografie prototypů či vzorků. Ovšem termín zahájení prodeje a cena budou zveřejněny v okamžiku, kde bude položka ve fázi montáže a balení, a to v dostatečném počtu. Do sortimentu se vrátily všechny verze Favoritů, především se jedná o oblíbené SETy Policie + Taxi, tato položka dlouho skladem nebyla. Podobně budou opět nabízeny SETy NF 1400 (modrá a oranžová, ostatní auta jsou již vyprodána a položka NF 1400 FikS 01 se stane historií). U Tater byl podle mého názoru držen příliš velký sortiment 19 verzí, ten bude zredukován na cca 8 položek, opět v režimu doprodeje. Poslední z rodiny T607 a T602 pak budou „historici“ (vč. repliky pana Luďka Munzara). Od roku 2015 pak budou mít všechna auta FARO inovovaný podvozek umožňující montáž držáků a sad ložisek z projektu FaroMyKit. Do sortimentu budou též vráceny položky stavebnic SRC aut, vč. NF, Pick-upu a Roadsteru MTX. Nejedná se o úplně nové informace, pouze to připomínám.
Digitální navíječka odporového drátu díky krokovým motorům pevně utahuje závity a s absolutní přesností dodržuje zvolený počet a tedy i "stoupání" návinu. Pak následuje nýtování kontaktů.
Na další fotografii z výroby je vpravo vidět polovina nové formičky pro sadu ITES. FAROfactory nabízí využití elektroerozivního obrábění i externím zákazníkům, např. malým výrobcům modelů.
Nové položky „by truhlář spočítal na prstech jedné ruky“. Po dlouhodobém zájmu o sady ITES, které umožňují náhradu starých motorů 9V za soudobé (typ 130), byla původní stará forma nahrazena novou a tato často vyprodaná položka by již neměla být problémovou. S tím souvisí i obnovení instruktážních článků k opravám starých aut na blogu FARO. Nejdůležitější položkou bude jistě digitální počítadlo kol. K němu vedly dvě cesty. Buď navrhnout a objednat v Číně nebo navrhnout a vyrobit a zabalit ve FAROfactory. Podobně jako u kompletní výroby ovladačů, která již druhým rokem běží u FAROfactory, přistoupila firma k počítadlu. Věříme, že jeho kvalita a nadstandardní životnost, trochu vyváží kritizovanou jednoduchost. K té vedly dva důvody: většina „závodících“ chce především vědět kdo zvítězil, většina zákazníků preferuje příznivou cenu. Samozřejmě je zde také investiční a časové hledisko. Je omezený objem zdroj financí a je konec roku… Zde musím trochu pokárat předchozího majitele: počítadlo bylo připraveno již v roce 2013, z opatrnosti však jeho výroba nebyla realizována.
Již osazené desky plošných spojů s velkými zobrazovači procházejí montáží kabeláže a snímačů (použity jsou kvalitní součástky a jak výrobu tak osazení desek provádějí zkušené české firmy).
FARO má připraveno několik desítek aut v měřítku 1:32. Mnohé již byly představeny jako prototypy či vzorky, ovšem vesměs z finančních důvodů k výrobě nedošlo. A právě kolaps plánů (2008 až 2012) před vznikem FAROfactory vedl sice na jedné straně k široce pojatému vývoji a k prototypářské činnosti (vše přitom bylo nesmírně finančně náročné), na straně druhé to však „odnesl“ zákazník: nic nového nedostal. Co tedy bude určitě, co možná, co nebude? To jsou určitě otázky, které zajímají každého. Odpovídat musím „odzadu“. Zatím nebude Fabia S 2000. Původní nabyvatel licence zakázku nesplnil a Škoda Auto a.s. pochopitelně FARO zařadila mezi nespolehlivé partnery. FAROfactory v roce 2015 bude ale jiným partnerem, také vzhledem k podstatné modernizaci technologického zázemí (to je ale na jiný článek, pro aktualitu 2015). Můj vztah k závodním vozům Škoda nebo MTX je ale natolik silný, že se pokusím o vysvětlení situace – a především: firma musí prokázat úroveň a rozsah svého know-how především novým a dokonalým výrobkem, možná modelem slavného závodního vozu á la SRC. Nemohu jmenovat, ale model je oznamován tak dlouho…
Poslední foto z výroby přibližuje zásadní činnost výrobce SRC modelů: tou je výroba stovek drobných výlisků, z různých materiálů a velikostech. Také tuto možnost FAROfactory nabízí jiným výrobcům.
Relativně jednoduchá je odpověď na otázku, jaké „nové“ nebo opravdu nové SRC modely mohou zákazníci očekávat. Určitě to bude Ford GT Roadster (resin) a Mirage M2 a M3 (ABS). Určitě to bude MTX 2-01 (ABS) a Studio B5 (resin). Nový bude jistě i Favorit Pick-up, tentokrát ve správných proporcích – k němu pak Favorit Racing, vše v historicky správných polepech. Z toho plyne, že některá auta budou drahá, jiná levnější, jednodušší. Určitě však budou mít inovovaná vodítka, jiné držáky magnetů a již zmíněnou úpravu pro FaroMyKit.
Expedice z e-shopu probíhá kontinuálně v pořadí došlých objednávek. Základním nástrojem je přitom elektronická komunikace. Pro telefonická upřesnění jsou vhodné tyto časy: 8 - 8:30 a 12 - 12:30.
3/ FARO v roce 2015?
Když jsem se seznamoval s historií zn. FARO, uvědomil jsem si, že v roce 2015 oslavíme 20. výročí na trhu. To není krátká historie, je plná hledání, omylů, ale také menších i větších úspěchů. Ostatně 100 000 - sto tisíc - vyrobených a prodaných autodráhových modelů v podmínkách tržního prostředí a k tomu mnoho tisíc SETů a dílů dráhy a servisních dílů, to je spíše úspěch – byť celý zisk „padl“ na oltář vývoje a investic do desítek vstřikovacích forem. Trh SRC se prý v současné době stále zmenšuje. Na druhé straně se při svých pracovních cestách po ČR stále setkávám s údivem obchodníků i zákazníků: česká autodráha se stále vyrábí, ale jděte, o tom nic nevím(e). FARO se totiž v období růstu (a po příchodu krize) orientovalo spíše proexportně a na propagaci značky na českém a slovenském trhu už jaksi nezbylo. Přitom jde také obrovský dluh při využívání internetu a sociálních sítí. FARO tedy existuje, ale nedává o sobě vědět. Toto vnímám jako výzvu a je to jednou z priorit pro rok 2015.
Podvozek pro Mirage je využitelný pro SRC obecně a bude dodáván i jako stavebnice s FaroMyKit.
Vážení zákazníci a obchodní partneři. Děkuji vám za trpělivost při čtení této aktuality. Možná jsem některé z vás „uklidnil“, možné jsem mnohé zklamal. Při své profesi jsem zvyklý vyslechnout jiné názory a jsem především zvyklý vysvětlovat. Nerad však slibuji a obzvláště jsem opatrný v situacích, kdy je splnění slibu spojeno s investicemi na které nemám. Nepovažuji za škodlivé přiznat na co mám a na co nemám. S FAROfactory jsme se společně vydali na cestu, která může pokračovat a která může být úspěšná. Je zde však několik podmínek: výrobky a služby budou na dobré úrovni, zákazníci budou spokojeni a budou FARO nakupovat. A v ideálním případu budou FARO doporučovat. Tak jsem se oklikou dostal k těm mým snům – „na webu FARO je mnoho novinek a zákazníci píší pochvalné příspěvky“. Budoucnost ukáže, zda měl pravdu ten, kdo napsal přibližně toto: „Vaše vzdušné zámky nemusejí být zbytečností – postavte jim základy“.
Bc. Miroslav Sanytrák MBA,
Jednatel FAROfactory s.r.o.
www.constructorsf1.com
www.climberf1.com