Pneumatiky FARO.
S výrobou autodráhové motokáry „superkart“, která musí být bez problémů provozovatelná na všech typech dráh vč. dřevěných, bylo nutné vybrat a vyzkoušet směs „gumy“ (správně technická pryž, dále jen materiál), která těmto požadavkům vyhoví. V ČR je pouze několik „gumáren“, které disponují jak laboratoří, tak technologiemi, které umožňují buď vulkanizaci nebo vstřikování podle typu formy, tedy nástroje.
Spolupráce FAROfactory,s.r.o.
FAROfactory spolupracuje s předním výrobcem technické pryže a ten byl ochoten několik směsí vyzkoušet (tzv. vyvzorkovat). Kromě vlastností při jízdě na autodráze rozhoduje o vhodnosti materiálu také jeho „chování“ při výrobě (zabíhání do dutin, tvorba bublinek, vznik zmetků a jejich % podíl). Složení směsi je samozřejmě obchodním tajemstvím, lze však uvést, že kromě chemického složení musí odpovídat normám (např. REACH seznam), materiál nesmí výrazně šednout či zbělet a své vlastnosti musí udržet po řadu let.
Adheze k dráze FARO
Pro grip (tedy adhezi k dráze, přilnavost) je samozřejmě důležitá tvrdost SHORE. V případě pneumatik FARO je pro lepší představu možné hovořit o měkkosti či tvrdosti gumy. Tvrdá směs je otěruvzdornější, na některých površích však „klouže“. Kompromisem je pak relativně odolná, avšak měkká pneumatika, která má výbornost přilnavost k čisté dráze.
Čistota dráhy FARO
Právě čistota autodráhy, absence mastných nebo vlhkých míst, je pro akceleraci a jízdu v zatáčkách nejdůležitější. Standardem je proto výborná přilnavost, individuální požadavky např. pro jízdu smykem u rallye aut lze zákaznicky řešit použitím tvrdší, „klouzavé“ směsi (je proto k dispozici i menší množství tvrdších pneu kat.č.611 (H), HARD, tvrdá, dodání lze realizovat prostřednictvím individuální objednávky, standardem je kat.č.611, např pro formule NF 1400 jde o zadní pneu, přední slicky mají kat. č. 610).
Autodráhové auto ....
Autodráhové auto je opravdový – malý - závodní stroj a je několik parametrů, které musí být splněny – a optimálně všechny najednou:
- pneumatika nesmí na disku házet (platí to pro individuální výměnu, z výroby kolo nehází),
- dráha musí být suchá a čistá,
- běhoun pneumatiky musí být čistý (lze použít izolepu, papírovou lepící pásku).
Dalšími okolnostmi, které mají vliv na jízdu jsou minimální pasivní odpory v ložiskách, u vodítka je nutné dodržovat napružení kartáčků a polohu kabelů kvůli automatickému centrování. Samozřejmostí je také vyloučení drhnutí pneumatik o podvozek nebo o karoserii.
Pod kat. č. 612 přichází na trh novinka, „válec“, zadní pneumatika pro F1, prototypy nebo auta Super Saloon, jejichž výroba se připravuje. Důležitým krokem bylo obnovení výroby vulkanizovaných pneu kat. č. 615 (ex Ites, Gonio, FGT) s vnějším výstupkem a pneu kat. č. 619 FARO Klasik s vnitřní drážkou a upravenými bočnicemi (např. pro modely Tatra). Dobrou zprávou jistě je, že skladové zásoby jsou v řádech mnoha tisíc ks, u nejžádanějších typů pneu dokonce v desetitisícových sériích. Platí tedy, že jen tak nedojdou…
(Druhý díl pojednání o pneumatikách FARO přinese informace o pneu se vzorkem, kat. č. 632 a 633 a o vulkanizovaných pneumatikách exGonio, kat. č. 613 (malá) a kat.č.614 (velká, F1)