Pneumatiky pro auta Ites / Gonio.

 

Pneumatiky pro  auta Ites / Gonio.

 

 

Prvá auta Gonio (Ford GT, Porsche 917, Mirage, McLaren a Shadow) měla kola sestavená z disků s naznačeným drátovým výpletem ....

Příklady aut Ites / Gonio, kterých se článek týká.

 

Když se "plnil" web FARO, napsali jsme pod odkaz "Technický popis" tuto informaci: "Kolo je komplet „obutého“ disku s pneumatikou. Prvá auta Gonio (Ford GT, Porsche 917, Mirage, McLaren a Shadow) měla kola sestavená z disků s naznačeným drátovým výpletem (později hladký disk s centrální maticí) a tzv. úzké pneumatiky s výstupkem na vnitřním průměru. Formu se podařilo opravit a pneumatiky jsou dodávány pod kat. č. 615 (ex FGT). Forma na původní disky není prozatím zprovozněna."

 

Princip náhrady původních pneumatik 615 za pneu s drážkou.
 

Považovali jsme za nezbytné provozovat všechny staré formy pro pneumatiky i pro disky a opravdu se podařilo, po opravách a úpravách, formy z konce šedesátých let min. století, dát do takové kondice, která umožňovala další provoz. Přesto jsme si mysleli, že časem dojde k poklesu zájmu o tyto náhradní díly. Je totiž proti všem ekonomickým poučkám, aby si výrobek udržel tak dlouhou životnost. Kdybychom měli uvést názorný příklad, je to podobné, jako kdyby prodejna servisních dílů na skutečná auta 1:1, držela skladem "vše na embéčka". Bylo by to jistě hezké a pro fanoušky auta pohodlné, ale prostě to nejde. Přesto byla forma na staré disky opravdu zprovozněna...

 

Nálezový stav podvozku Ites se zpuchřelými pneumatikami.

 

Po těch několika letech, kdy je web FARO v provozu, zjišťujeme, že zájem o servisní díly pro autodráhová auta ze sedmdesátých roků neopadá, není to sice nosná část sortimentu, ale protože jak dráhy, tak podvozky i motory vydrží opravdu hodně a dlouho, je nutné respektovat jejich oblibu, nostalgii při jejich provozování a jistě i ekonomické hledisko: pokud auto jezdí a zákazník má k němu blízký vztah, měl by mít možnost koupit si relativně levné servisní díly. Bohužel, právě u pneumatik, je tato relativnost opravdu relativní. Před nasazením formy na stroj je především nutné včas nakoupit v potřebném množství vulkanizační směs. Cena se odvíjí od kilogramů, pneumatika váží málo, tedy potřebujeme málo kg. Malé odebrané množství  =  vysoká cena materiálu. Jinými slovy, je nutné nakoupit více kg a poměrně hodně zaplatit. To v minulém období nebylo možné a nepůjde to určitě ani letos, protože nový majitel zn. FARO musí řešit závažnější úkoly. 

 

Původní pneu s výstupkem (kat.č. 615) a pneu s drážkou (kat.č. 619).

 

Protože jak zákazníci e-shopu, tak obchodníci stále a znovu objednávají a poptávají úzké pneumatiky kat. číslo 615, které nebylo možné nechat nalisovat a dva roky nejsou skladem, dostavil se jednou "zážeh" nad ranní kávou a heuréka: vcelku jednoduché a přitom funkční řešení je na světě. Je ale nutné vysvětlit, co se stalo s formou na původní pneu FGT. Při generálce bylo nutné vyrábět některá nová jádra a současně jsme řešili úpravu vzhledu pneumatik a jejich přizpůsobení pro budoucí auta FARO. Pneu tedy mají vnitřní drážku a mají přejiskřené a oblejší boky. Tím jsou kompatibilní s novými disky a realističtějším tvarem překročily svůj stín. Tyto pneumatiky pak ovšem nejdou používat na původních autech, tam jsou disky ne s výstupkem, ale s drážkou. Když se ale do této drážky nasadí správný "O" kroužek, lze tak nahradit onen výstupek, a po nasazení pneumatiky je kolo "jako nové". Pro použité motory, převody a tedy otáčky a obvodové rychlosti je řešení vyhovující.

 

Disk Ites s nasazeným "O" kroužkem pro pneu s drážkou.

 

Vše pro má svá proti. Např. 5 ks "O" kroužků v nejmenovaném hypermarketu (a je vlastně jedno ve kterém, ceny jsou obdobné) stojí - no, hodně , spíše strašně moc. Naštěstí projevil jeden český výrobce těsnění velkou vstřícnost a "O" kroužky si u něj můžeme objednat "v pytlíku", mnoho ks, za vcelku rozumné peníze. A když je někdo ochotný a rozumný, bylo by slušné, kdyby i příjemce této služby slušně pokračoval.... Proto dobrá zpráva: 4ks "O" kroužků nebudeme naši věrným zákazníkům přeúčtovávat do balení v plné výši nákladů. Jenom trošku :-).  Máme - existující kat.číslo 619 (pneu Klasik s vnitřní drážkou, 4 ks ) a je nově zavedeno nové kat. číslo 623 (opět  pneu Klasik, 4 ks, ale + zmíněné 4 ks "o" kroužků, které budou v malém sáčku "do-přišity" pod papírovou manžetu). To proto, aby ti zákazníci, kteří si jednou koupí balení s "O" kroužky, mohli příště dokupovat jen pneumatiky. Před nasazením pneumatik doporučujeme jejich umytí v teplé vodě např. s JARem, promačkáme je a odstraníme ev. žmolky separace, která se za několik měsíců v uzavřených baleních mohla vytvořit.

 

 

Balení kat. č. 623 (pneu 619 plus 4 "O" kroužky).

 

Postup při opravě aut je následující: 

  • Odstraníme staré a zpuchřelé pneumatiky a musíme důkladně původní disk vyčistit, klidně i násilným odškrabáním zbytků, protože "O" kroužky jsou z tvrdé gumy a zbytky starých pneumatik by mohly způsobit deformaci "O" kroužků a tedy i házení nasazené pneumatiky.
  • Na čistý disk natáhneme "O" kroužek, tzn. nedáváme ho do drážky v pneumatice, to by se nám komplet špatně nazouval na disk. Pokud chceme opravit původní chrom, je nyní vhodná chvíle - a k tomu dáme TIP: Použijte barvu na modely "chromsilver", tu ale opravdu důkladně rozmíchejte (min. 2 min míchání, jinak bude dlouho schnout). Pneumatiky přetáhněte přes disky až za ně (tzn. disky zůstanou neobuté a pneu jsou uvnitř podvozku, až pak disky nabarvíte). To proto, že je rozumnější nasazovat pneu "od zadu", než je přetahovat přes čerstvě nabarvené přední plochy disků. Obouváme samozřejmě po dokonalém zaschnutí barvy, bezpečné je počkat 2 - 3 dny. Ten, kdo barví disky na obutých kolech, vždy přetáhne a pak pracně smývá "chromsilver" z černé pneumatiky, to je známá věc. Ten kdo obouvá pneu zpředu, přes nabarvené disky, zpravidla "zapatlá" okraje pneumatik. Dejte na nás :-).

 

Barvení - oprava - disků Ites (nové pneu jsou přetaženy za disky).

 

  • "O" kroužek pečlivě srovnáme na disku, roztočíme P osu a i motor a zkontrolujeme tak Z osu. Pouze tehdy budeme mít jistotu, že auto nebude "drncat". "O" kroužek není nutné pro běžné ježdění lepit k disku. 
  • Nasadíme pneumatiku na disk s "O" kroužkem a vše srovnáme povytahováním, mačkáním a domlouváním tak, aby obuté kolo neházelo. Bylo napsáno mnoho vět, ale nebojte se, celá výměna i se základním očištěním, netrvá pro jedno auto déle něž několik minut. Je obvyklé, že se mnohdy o servis starých aut postarají i junioři, kteří by se mohli výměny zaleknout, ale opravdu na tom nic není...I proto je ale popis a návod důkladný.

 

Věříme, že se tímto způsobem podaří zprovoznit mnohá auta. Bez nutnosti výměny disků a přechodu na modernější pneumatiky - to je sice možné, ale je to zásah do původního stylu aut Ites. To jsme si zcela neuvědomili a za to se omlouváme :-). V některém z dalších článků přineseme postup kompletní revitalizace podvozků Ites, i to je možné bez "porušení podstaty materiálu" a bez zásahu do vzhledu auta.

Váš FAROteam

 

Také nákladní auta (s "formulovým" podvozkem) lze opět zprovoznit.