Doporučuji všem zájemcům o S2000 magazín Rally, číslo 06/2009 (červenec).
Je zde jednak kompletní výsledkový servis a především mnoho informací o Fabii S2000. Od popisu vývoje po zkušenosti Jana Kopeckého z belgické a ruské rally. Nechybí spousta fotek a především je zde přehledně popsána role, kterou vozy specifikace S2000 hrají – a především budou hrát. Je jistě potěšitelné, že Fabia S2000 je rovnoceným soupeřem vozům Peugeot 207 S2000, jejich časté úspěchy trochu souvisí i s početní převahou, s jakou jsou globálně nasazovány. Ovšem Fabia S2000 má již na to, aby tento stav zvrátila, je to spolehlivý „zákaznický“ vůz a samozřejmě v rukou továrních pilotů asi nejlépe připravený. Přesto dojíždí nebo vítězí i auta v rukách Patrika Sandella a Raimunda Baumschlagera, škodovka zvítězila v PCWRC na řecké Akropolis rally, vyhrála i v Itálii a marketingově úspěšný byl jistě double při Ruské rally. A uvidíme, jak dopadne „Barumka“.
Škoda Fabia S2000 je tedy v naprosto jiné roli než byla Fabia WRC. Tento předpoklad byl pravděpodobný již při testech v roce 2008 a vlastně nás vedl k rozhodnutí „nechat vše ležet“ a začít pracovat na modelu SF S2000. V mezidobí se ukázalo, že „odborná fundovanost“ českých autodráhových „věrozvěstů“ (k tomuto tématu) je úsměvná resp. nulová a proto považuji za správné a nutné vysvětlit náš přístup a objasnit naši volbu.
Na spadnutí je série World Rally Championship Cup vypsaná právě pro vozy S2000 (v 2010 vedle WRC, JWRC a PWRC) a posléze další vývoj S2000 („malá turba“, větší šířka – vlastně náhrada za končící současné WRC). Zatímco Fabia WRC byla klasickým továrním speciálem-laboratoří a nebyla v prvých letech určena na prodej, Fabia S2000 je malosériově vyráběným závodním vozem, vzhledem k předpisům nejsou rozdíly mezi „fabrikou“ a soukromým týmem propastné.
Faro nabídne dvě verze Fabie S2000 – kusově postavené zajímavé vozy vč. prototypů s resinovou karosérií a sériově vyráběné modely, odolná, levná auta (a de facto „náhrada“ za favority). Současně pak malosériové modely okruhové verze (Fabia BC). Různé modely budou mít společnou podvozkovou plošinu, ale jiné uspořádání pohonu. Od AWD hřídelí nebo ozubeným řemenem a s volitelným umístěním motoru, po klasický pohon RWD, který je vhodný i pro dřevené dráhy. Každý model je možné jednoduše „tunit“ – to umožňuje FaroMyKit System (který bude použit i u řady modelů škodovek se zadním náhonem – např. 130RS a LR – a také u Tatry T 603 B5). Zatímco verze „vše na kuličkových ložiskách“ je spíše záležitostí individuálních úprav (spojovací hřídel, kuličková ložiska budou jako ND), standardní AWD bude využívat pohon ozubeným řemenem (motor Faro Super BB ). Velkosériové – a levné – modely budou mít klasicky pohon zadní nápravy a motor Super. Tato auta jsou primárně určena do setů. Malosériově nabídneme již zmiňovanou okruhovou Fabii BC v barvách Chodovaru.
Všechny verze pohonu mají za sebou testy a mají najeto přes 1000 km každá. V současnosti je ve výrobě několik vstřikovacích forem a díly z FaroMyKit budou volně prodejné jako ND. Souběžně s podvozky bylo nutné vyřešit malosériovou a velkosériovou výrobu karosérií. Hned po veletrhu v Norimberku jsme začali zpracovávat původní 3D data k autu 1:1, vše bylo nutné transformovat do měřítka 1:32 (to se děje v SW Rhino) a převést na stl. data pro získání prototypů při využití stereolitografie. Tyto prototypy pak slouží k modelování vnitřních ploch, upínacích bodů i interieru, resp. zasklení. Názory některých spoluobčanů na nepovedený tvar karoserie musím odmítnout, na vině jsou jednak neprofesionální fotky návštěvníků veletrhu, dále opět neprofesionální práce grafika časopisu RC Cars (deformoval fotky, redakce se omluvila) a určitou roli jistě hraje neznalost kritiků při modelování tvarů, kdy je nutno veškeré otvory nepatrně deformovat s ohledem na jejich budoucí zmenšení po laku a ev polepu (tzn. např. otvor pro masku je o něco větší, maska, jakožto hlavní markant nesmí být deformována.
Data zobrazená v SW Rhino, měřítko 1:1.
Data zpracovaná do měřítka 1:32, pracovní prototyp, vnější tvary.
Vedle schvalovacích procesů ve ŠkodaAuto probíhají obdobná jednání s firmami Shell a RedBull (zde se řeší především shoda barevnosti logotypů a shoda s předlohou). Výslednými produkty budou „velkosériové“ Fabie S2000 RMC 2009 a Barum Rally 2009 v barvách Škoda Motorsport, dále Rally Norway 2009 v barvách RedBull a několik limitovaných sérií pro zahraniční odběratele. Malosériové provedení s resinovou karosérií bude samozřejmě dříve, bude ale dražší, avšak „vybavenější“.
Zkoušky polepu pro RedBull Rallye team, Patrik Sandell, rally Norway 2009.
Při přípravě modelu je i přes využívání digitálních postupů nezbytné i klasické prototypování, kdy je nutné vše „fyzicky“ vyzkoušet, zda díly pasují, zda není nějaké řešení pro montáž, barvení či polep nebo potisk, lepší, než původně zamýšlené.
Vpravo nahoře je karoserie s původním aerodynamickým kitem, který byl představen v Ženevě 2007. Panely používá jak Fabia BC, tak i mnozí jezdci v rallyecrosových seriálech.
Vedle „high resistance“ verze budeme dodávat i klasickou „zasklenou“ karoserii v menších sériích a s polepem termotransferem. Barvení karoserií je nutné dělat v přípravcích nebo (u velkých sériích) na robotizovaném pracovišti).
Na závěr několik fotografií z „pózování“ na naší dráze.
Škoda Fabia Super 2000, FARO SRC 1:32, pre-production sample, Rally Monte Carlo 2009, car #6 driven by Jan Kopecky, co-pilot Petr Stary.
Druhá část bude věnována podvozkům a tedy představení „FaroMyKit System“ a „FaroGrip System“.
Roman Kysela